Unohtuiko terveelliset elintavat lomalla? Näin palaat takaisin ruotuun.

Unohtuiko terveelliset elintavat lomalla? Näin palaat takaisin ruotuun.

Unohtuiko terveelliset elintavat lomalla? Näin palaat takaisin ruotuun.

Lomakausi näkyy asiakastyössä vedenjakajana. Kun tapaan asiakkaita ennen lomaa, he ovat hyvin luottavaisia siitä, että lomalla jää arkea paremmin aikaa liikunnalle ja ruokailu on terveellisempää. Kun tapaan saman asiakkaan uudelleen loman jälkeen, on lista selityksistä hyvien suunnitelmien kariutumiselle usein hyvin samantyyppinen. Kun rutiinit katoavat, ruokailuvälit venähtävät. On paljon reissuja ja kyläilyjä, jolloin syöminen on epäterveellisempää. Liikkua ei ehdi, kun on niin paljon kaikkea puuhaa. Hyötyliikuntaa saattaa sentään tulla arkea enemmän. Myös alkoholinkäyttö karkaa monella liikakäytön puolelle.

 Näiden kokemuksien pohjalta voikin sanoa, että lomalta ei kannata odottaa ihmettä. Jos liikunta ei ole luonteva osa arkea, ei tilanne muutu lomallakaan. Jos aika ei mene palkkatöihin, niin sitten niihin vuoden aikana kertyneisiin rästihommiin. Parempi lähtökohta olisi mielestäni, että lomalla ei tulisi tuhottua arkena saavutettuja hyviä tuloksia, vaan se olisi ns. ”ylläpitävä” vaihe.

Lomailijan muistilista 


  1. Jonkinlaisen päivärytmin ylläpitäminen lomallakin auttaa myös hyvien elämäntapojen muistamisessa. Ateria-ajat voivat poiketa arjesta, kun esimerkiksi nukutaan aamuisin pidempään. Samat ateriat pitäisi päiviin kuitenkin mahduttaa kuin arkenakin. Jos hellan ääressä ei viihdy, voi lounaaksi valmistaa esimerkiksi ruokaisan salaatin, jossa proteiini tulee raejuustosta ja pähkinöistä. Reissun päällä ruokailut täytyy ottaa huomioon matkustusaikatauluissa.  
  2. Kesällä ruokavalio on helppoa rakentaa kasvisvoittoiseksi, kun kotimaiset kasvikset ja marjat ovat maukkaimmillaan. Kuumassa ei yleensä tee edes mieli syödä kovinkaan raskaita ruokia. Grillissä kypsyy paljon muutakin kuin makkaraa ja maukkaan ja nopean salaatin teet esimerkiksi varhaiskaalista. Marjat ovat kesän ehdoton ykkösherkku ja joskus niitä voi syödä jopa ilman jäätelöä!  
  3. Mieti alkoholinkäyttöäsi. Onko mökillä aina pakko juoda saunakalja, jos sauna lämpiää joka päivä? Myös alkoholittomia juomia on nykyisin tarjolla paljon ja ne toimivat seurustelujuomanakin. Näin helteisinä aikoina riittävästä nesteensaannista on huolehdittava eivätkä alkoholipitoiset tuotteet siinä auta.  
  4. Liikunta-ajan löytämiselle kannattaa uhrata hieman ajatuksia. Hyötyliikuntaa tulee pihamaalla tai mökillä möyriessä tai remontoidessa usein arkea enemmän, mutta se ei yksin kesäajan liikunnaksi riitä. Luonnonvedet kannattaa hyödyntää erityisesti nyt, kun ne ovat ihanan lämpöisiä. Vesijuoksuvyö ei paljoa maksa ja uimaan pääsee missä vain. Samalla tulee villennyttyä helteestä. Metsässä samoilu ja luontoretkeily ovat myös kesähommia parhaimmillaan ja ne myös palauttavat työstressistä ehkäpä paremmin kuin mikään muu.  
  5. Kyläillessä on yleensä isäntäväen armoilla ruoanvalmistuksessa. Tällöin täytyy vain tehdä järkeviä valintoja tarjolla olevista tuotteista. Kylässä ei kuitenkaan olla viikkokausia eikä muutamassa päivässä vielä ehdi suurta vahinkoa tapahtua. Jos mennessään jo tietää, että tarjoilut eivät vastaa omia toiveita, voi mukanaan viedä myös omia ruokia. Sehän helpottaa myös isäntäväen toimia, kun heidän ei tarvitse ruokahuollosta kokonaan vastata. 

Takaisin arkeen 

Loman jälkeiset viikot ovat tärkeitä, kun palataan takaisin normaaliin arkirytmiin. Liikunta-ajat, ruokailujen järjestäminen ja riittävästä levosta huolehtiminen kannattaa sisällyttää arkeen heti, kunhan loma päättyy. Silloin ei olla vielä ehditty jämähtää huonoihin rutiineihin ja hyvistä toimintamalleista on helpompi tehdä päivittäisiä tapoja.

  Muista myös, että kesä vielä saattaa jatkua, vaikka työt alkavatkin. Käy iltaisin uimassa, nauti viilenevistä keleistä esimerkiksi polkupyörän selässä ja ota sadonkorjuun huipentumasta kaikki ilo irti. Jos alkoholia tuli lomalla nautittua liikaa, on töiden alkaminen viimein syy laittaa korkki kiinni. Ja pikkuhiljaa säiden huonontuessa voivat myös kuntosali ja ryhmäliikuntatunnit houkutella.

  Suomen neljä vuodenaikaa tarjoavat upeat puitteet monenlaiselle tekemiselle. Toivottavasti osaat ottaa niistä kaikista parhaan hyödyn irti! Näin myös lomasta nauttii eniten.

Tilaa uutiskirjeemme niin saat tietoa ja tarjouksia sähköpostiisi

Kategoriat

Suositut kirjoitukset

Kirjoittanut Kati Laine

Kati on laillistettu ravitsemusterapeutti ja Lempin ravitsemusasiantuntija.